21 Mayıs 2009

REKLAM SEKTÖRÜ

Kriz döneminde her şeyden elimizi ayağımızı çekip fazla harcamalardan uzak durduğumuz gibi bazı şirketlerde bu dönemde gereksiz harcama olarak gördükleri reklam vermekten uzak duruyorlar. Özellikle tasarruf sağlayabileceğimiz ürünlerin reklamlarında azalma oluyor. Bu durumdan hızlı tüketim malları çok fazla etkilenmiyor.

Reklam veren firmalar da, tekbiri elden bırakmamak için “reklam harcaması yapıyoruz en azından hedefine ulaşsın” deyip reklamlarını yayınlatmadan önce reklam filmini hedef kitlesine uygun 150-200 kişiye izlettirip reklamın beğenilen ve beğenilmeyen yönlerini saptıyorlar. Buna göre reklamda beğenilmeyen yerleri değiştiriyorlar. Böylece reklam yayınlandıktan sonra reklamın beğenilmeyip hemen ortadan kaldırılması ihtimali azaltılıp boşuna harcama yapmamış oluyorlar. Gelişmiş ülkelerde reklamların yayınlanmadan önce bu analizin yapılma oranı %40 iken Türkiye’de bu oran %15. Bu analizi yaptıran bazı şirketler; HSBC, Vestel, Coca Cola, Vodafone, Pepsi, Ford…

Kobilerin %30’u ise gerek kriz döneminde olsun gerekse ekonomik değişikliklerin olmadığı bir dönemde olsun reklamı gereksiz buluyorlar. Yaptıkları en bilinir reklam faaliyetleri ise fuarlara katılmak. Sadece fuarlara katılarak şirketlerinin reklamını yeterince yaptıklarını düşünüp, fazlasına gerek duymuyorlar herhalde. Bazı avantajları değerlendiren firmalarda bu dönemde reklam maliyetlerinin düşmesini değerlendirerek daha çok reklam vererek büyüme sağlıyorlar. Örneğin UFO bu avantajı değerlendirebilen bir marka. Malum insanlar fazla harcama yapmamak için fiyatı daha uygun olan bir ürün almak istiyorlar. Bu durumda kobiler ön plana çıkıyor. Kış aylarında doğal gaz faturalarını gören insanlar doğal gazdan vazgeçip ısıtıcılara geri döndüler. Bunun farkında olan UFO; reklam maliyetlerininde düşmesini fırsat bilerek kış aylarında en çok reklam verenler listesinin ilk sıralarında yer aldı. Araştırmalar sonunda geçtiğimiz 3 aya bakıldığında reklam veren sayısı geçen yıla göre %18 düştüğü belirtildi. Bu 3 aylık dönemde en çok reklam veren marka Turkcell en çok yatırım yapan şirket ise Unilever daha sonra P&G ve Ülker olmuş.

Krizde bir çok şirket reklam yatırımlarını azaltıyor. Ama reklam vermeye devam eden şirketler kazanıyor. Çünkü insanlar normal dönemde çok sayıda reklam gördükleri için markalar çok fazla ön plana çıkmıyor. Bir çok markanın ürününün reklamını yapmadığı dönemde reklam verenlerin ürünleri ön plana çıkıp tanınılırlığı ve insanların aklında kalıcılığı artıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder