24 Mayıs 2009

MARKA İSMİNİN ÖNEMİ

Eskiden marka diye bir kavram bilinmediğinden insanlar ihtiyaçlarını karşılamak için bakkala giderler ihtiyaçlarını bir torbaya veya tabağa koyup alırlarmış. 1970-80’den itibaren insanlar marka kavramıyla tanışmaya başlamış. Marka bildiğimiz gibi ürünümüzü diğer ürünlerden ayırmak için kullanılan isim, logo, tasarımların kombinasyonudur. Günümüzde artık marka takıntı haline bile gelmiştir.

Ürünün bilinirliliğinin, tanınırlılığının artmasında tabi ki markanın isminin, logosunun, tasarımının büyük bir önemi var. Marka ismini belirlerken ismin çok uzun olmamasına, telaffuzunun kolay olmasına ve dış ülkelere açılma düşüncesi olan şirketler için dış ülkelerde o ismin ne anlama geldiğinin iyi bilinmesi gerekir. Yoksa olumsuz sonuçlarla karşılaşılabilir. Örneğin; Reebook bayan koşu ayakkabısı Incubus‘u piyasaya sürdüğünde bu isimle olumlu bir imaj çizemedi. Çünkü Incubus kadınlara uyurken tecavüz eden bir mitoloji kahramanı imiş. Aynı şekilde Ford bir modeline Pinto ismini vermiş. Bu isim de argo bir anlam taşıdığı için insanlar tarafından hoş karşılanmamış ve ismini Corcel(at) ile değiştirmiş ve bu olumsuz etkiyi düzeltmiş. Bir Türk markası olan Koton da yurt dışında İngilizce anlamının pamuk olmasından dolayı bir problem yaşıyormuş. Ayrıca Schweppes de Türkiye de ürünlerini piyasaya sürdüğü zamanlar insanlar Schweppes ismini telaffuz etmekte zorlandıkları için satışları istenilen düzeyde değilmiş. Bu sorunu düzeltmek için reklam filmlerinde Schweppes isminin üzerinde fazlasıyla durarak bunu çözmeye çalışmış.

Marka ismimizi, logomuzu… belirlerken sadece kendimize göre değerlendirmemeli insanların nasıl algılayabileceklerini, anlayabileceklerini de göz önüne almalıyız. Markamızın insanların gözünde nasıl bir imaj çizmesini istiyorsak ona göre logolarımızla reklamlarımızla bunu desteklemeliyiz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder