5 Nisan 2009

Pazarlama & Tasarım

Tasarım ve pazarlama ilişkisi bir marka ya da ürün stratejisinde büyük öneme sahiptir. Ülkemizde, tasarım yönetimi pazarlama departmanı altında yürütülüyor. Başarılı örneklerden birini sizinle paylaşmak istiyorum. Kaçak ürünler nedeniyle Yeni Rakı satışları bir hayli düşmüştü. Şişe kapağının değiştirilmesine karar verildi, sonra rakı şişesine yeni bir kimlik kazandırılabilceği düşünülerek 50 kadar tasarımcıya teklif gönderildi. Yapılan tasarımlar arasından Gamze Güven ve tasarım ekibinin hazırladığı şişe seçildi. Şişe birçok tasarım ödülü kazandı. Gamze Güven tasarım hikayesini şöyle anlatıyor:
''Bu teklif bana ilk geldiğinde çok sevindim. Türkiye nihayet hak ettiği, kimlikli, kült olabilecek bir rakı şişesine, formuna ulaşabilecek diye düşündüm. Dünyaya baktığınızda inanılmaz bir pazar var içki ambalajında. Viski kimlikli bir şişeye kavuşmuş. Viski deyince aklınıza kare şişe geliyor. Konyak deyince dolgun, yuvarlak bir şişe… Rakı bizim milli içkimiz, dünyaya mal olmuş. Dolayısıyla artık bizim dünyaya da pazarlayabileceğimiz, kimlikli bir şişeye ihtiyacımız vardı. Güçlü, sağlam bir etkisi olmalı; tıngırdak olmamalı; kavraması da kolay olmalıydı. O ince bel de onu sağlıyor. Rakı bir vitrin, bir bar içkisi değil. Çilingir sofrasının baş konuğu. Bu şişenin en büyük özelliklerinden biri etiketinin kağıt olmaması. Kendinden, üzerinde. Serigrafik baskı. Özellikle bunu istedik çünkü daha çağdaş ve sade bir etki yaratıyordu. Etiketinin olmamasının bir nedeni de berraklığının, duruluğunun daha iyi görünmesi.''
Arkasında başarılı bir tasarım yönetimi ve pazarlama ilişkisi barındıran yeni şişe, üzerine düşen görevi yerine getirdi. Satışlar yükseldi ve rakı şişesine hakettiği prestij kazandırıldı.

2 yorum:

  1. Mey İçki, kötü bir vesile ile de olsa, pazarlamanın ve tasarımın önemini kavradı aslında bu olayla. Zaten pazara yeni giren diğer firmalar, aslında sadece bu iki hususa odaklanarak Mey İçki'den (eski Tekel yani) pazar payı çalmaya başlamışlardı, Efe, Burgaz vb. Yani özetle, rekabet iyi bir şey :)

    YanıtlaSil
  2. Kesinlikle, rekabetsiz bir ortamda pazarlama ve tasarımın pek önemi kalmaz :)

    YanıtlaSil